Vare sig man är ett stort eller litet företag som har mycket kontakt med kunder behöver man något eller några system för att hålla koll på alla affärer. Det är då smartast att införskaffa ett så kallat affärssystem, som är specialdesignat för den typen av affärer som företaget sysslar med. Ett annat namn för affärssystem är standardiserat verksamhetsövergripande systemstöd, vilket förklarar rätt så bra vad systemet är tänkt att göra. Det som är bra med ett gediget affärssystem från pålitliga återförsäljare är att det går att förändra i takt med hur företaget förändras. Detta innebär att systemet har kapacitet att lägga till och ta bort moduler, plattformar och användare i den mån som företaget kräver det. Det innebär också att affärssystemet i sig är lätt att förstå, enkelt att hitta i (bra och lättförståeligt gränssnitt), samt finns möjligheter till sömlös integrering. Ifall ett system för affärer misslyckas med detta så är det något som inte bör vara en del av företagets tillväxt.
Då ett företag alltid måste tänka på sina egna affärer kan det inte ta hand om problem som uppstår utanför dennes expertområde. Det är därför ett stort plus ifall återförsäljare av systemet kan assistera vid problem, som annars kan få förödande konsekvenser ifall de inte fixas så snabbt som möjligt. Kan återförsäljaren också hantera driften är det också ett stort plus, då garanteras det att allt hålls uppdaterat och nästintill problemfritt.
Ett företag som tillhandahåller gedigna affärssystem till andra företag är ett företag vid namn Proclient. De säljer affärssystemet Pyramid Business Studio 4, vilket är ett av de mest moderna affärssystemen på marknaden. Med Pyramid Business Studio 4 kan medarbetare på företag komma åt företagets interna system oavsett ifall de är på kontoret eller på resande fot. Detta tack vare att affärssystemet är tillgängligt på dator, på surfplatta och i telefon.